Under de senaste två åren har LAND Contemporary Art Practices (Sissi Westerberg & Veronica Wiman) genomfört och byggt upp en experimentell mötes och produktionsplats för konst i Rejmyre, Östergötland. Projektet syftar till att utveckla Rejmyre till en nyskapande plats för kultur och samtida konst genom en återkommande verksamhet med utställningar, artist in residency-program, workshops och föreläsningar. Rejmyre Matters är ett unikt pilot-projekt med syfte att öppna upp för dialog mellan konst, samhällsfrågor och industri. Det globala möter det lokala med internationella konstnärer som gästar det lilla brukssamhället Rejmyre.
Denna sommar presenterar LAND en utställningsserie i det inre galleriet i Engelska Magasinet, Rejmyre. Utöver dessa utställningar pågår ett ”Artist in residence” program under juli och augusti där internationella konstnärer vistas i Rejmyre och arbetar i ateljéer i de gamla magasinsbyggnaderna. Utställningen med deras arbeten från residensvistelsen öppnar samtidigt som det återkommande projektet Rejmyre Matters visar installationer och projekt på olika platser runt om i Rejmyre.
Utställningarna utgår från Inre Galleriet i Engelska Magasinet, Rejmyre, Östergötland. Samtidigt pågår utställningen Konstfack – Funktion och Fiktion. Öppet alla dagar 11-16
Kontakt och information: mail@landartpractices.org 0709 72 03 06
Hemsida: www.landartpractices.org
Speciellt tack till: Hembygdsföreningen Gamla Rejmyre, Reijmyre Glasbruk, Rejmyre Antik, Rejmyre Byaråd, Intresseföreningen Engelska Magasinet och Lill Annas Café,Rejmyre Turistbyrå, Finspångs Kommun, Östsam, IASPIS och Folkuniversitetet Östergötland
SCROLL DOWN FOR ENGLISH!
Artist in Residence 2009:
Rejmyre Matters exhibitors:
IC-98 - Patrik Söderlund och Visa Suonpää (FI)
Other exhibitions 2009:
Lillevi Hultman (SE) in collaboration with Östergötlands länsmuseum and Staffetten (Lena Wiklund)
Journal of Aesthetics and Protests (US) as part of Raketa´s reading room
REJMYRE MATTERS
Rejmyre Matters is an ongoing project in Rejmyre organized by Land Contemporary Art Practices. It includes an annual Artist-in-Residence program, site-specific exhibitions in the landscape of Rejmyre, as well as exhibitions in Engelska Magasinet. Participating this year are established artists from Sweden, Norway, Finland, US, Canada and Colombia. The ambition with Rejmyre Matters is to invite artists from various artistic fields to produce work from their experience of Rejmyre or exhibit an art work that relates to Rejmyre. A group of artists exhibit work in the village and in stores and common spaces like the antique store, gas station, tourist information, etc. Provided with a map the visitors self-navigate Rejmyre to encounter the various site-specific installations. Our wish, among others, is to introduce an alternative form of exhibiting work and talking about artistic practices in Rejmyre. Artists: Daniel Peltz (US), Lucky Leone (US), Frida Fjellman (SE), Sissi Westerberg (SE), IC-98 - Patrik Söderlund och Visa Suonpää (FI), Stina Opitz (SE), Benjamin Slotterøy (NO). As part of the exhibithion series in gallery Engelska Magsinet, LAND proudly present a video installation by Sabrina Gschwandtner (US) and a reading room with Journal of Aesthetics and Protests hoasted by Raketa.
Every year LAND Contemporary Art Practices invites Swedish and international artists to take part in the Artist-in-Residence program. This year José Tomás Giraldo (Colombia), Jocelyne Prince (Canada) and the artist network raketa (Sweden) have been working in Rejmyre provided with studios in the old factory building and with access to the glass factory and hot shop.
LAND Contemporary Art Practices is a non profit organization facilitating cross-cultural dialogues and interdisciplinary practices. The organization was founded in 2005 by Sissi Westerberg and Veronica Wiman and has its base in Rejmyre, Sweden. Through workshops and artist in residencies in Sweden and worldwide – The LAND C.A.P. brings together contemporary artists with local communities and craft producers.
1. José Tomás Giraldo Feener
Magical Workings
installation/installation
José Tomás är utbildad på Universidad de los Andes och verksam i Cali, Colombia. Hans arbeten fokuserar främst på att aktivera glömda arkiv av olika slag i institutionella och industriella miljöer, som bibliotek och konstinstitutioner. Genom konversationer med lokalt anställda skapar han stämning kring minnen och bygger nya historier kring funnet arkivmaterial. Under sin vistelse i Rejmyre har han arbetat utifrån Glasmuseets och Hembygdföreninges Gamla Rejmyre´s arkiv och samlingar. Sin upplevelse visar han nu i en installation bestående av bla i teckningar iscensatta med inlånade föremål från museét. “Jag är intresserad av hur arkivet har byggts upp sedan begynnelsen, hur tillgängligt materialet är och hur vi kan rekonstruera historia och bygga ny. Mitt intresse är bland annat att bygga fiktiva och verkliga historier om Rejmyre, att samla minnen och nostalgi för att se var samhället står idag i jämförelse med historiska fakta.
Speciellt tack till Hembygdsföreningen Gamla Rejmyre för att de delat med sig av sin kunskap och gett tillgång till sina arkiv.
Special thanks to the Gamla Rejmyre Historical Society for sharing their knowledge and archives.
2. Jocelyne Prince
Dust Library
installation, glas/installation, glas
Jocelyne Prince är en konceptuell glaskonstnär utbildad på Nova Scotia College of Art and Design i Kanada och verksam i USA, där hon för närvarande är professor på institutionen för glas på Rhode Island School of Design. Jocelynes arbetar med experimentella performance och installationer som utvidgar idéerna om vad glas är och hur det kan användas. Hennes projekt utforskar glasets materiella och plastiska kvaliteter där hon bl.a. formar glas med hjälp av vibrationer och ljudvågor. Under sin vistelse i Rejmyre har Jocelyne gjort olika experiment med glas och bland annat byggt vidare på sitt verk Dust Plates, ett slags ”glasbibliotek” där hon använt damm som hon samlat in på olika platser i världen för att skapa mönster på glas som hettats upp.
Speciellt tack till Reijmyre Glasbruk som gjort det möjligt för Jocelyne att producera nya ”dust plates” i Rejmyre.
Jocelyne Prince is a conceptual glass artist educated at the Nova Scotia College of Art and Design in Canada now living and working in US, Rhode Island School of Design. Jocelyne works with experimental performances and installations that challenges the idea of glass and how it can be used. Through her projects she investigates the material and plastical aspects of glass, for example in one project she forms glass with vibrations and sound frequencies. In Rejmyre and Engelska Magasinet she has continued to work on Dust Plates, a glass library exposing patterns made of collected dust from all around the world including the Rejmyre Glasbruk.
Special Thanks to Reijmyre Glasbruk for making it possible for Jocelyne to produce new Dust Plates in Rejmyre.
3. R a k e t a
Rejmyre Alternative Guide Book
Work in progress
R ak e t a med bas i Stockholm består av ett interdisciplinärt nätverk med i samarbete med inbjudna lokala gäster. De har deltagit i Rejmyre Matters sedan begynnelsen 2007 och bland annat gjort intervjuer med gamla glasblåsare och Rejmyerbor, skapat en kollektion med glas utifrån deras historier, gjort video-installationer på Glasmuseet och i den nedlagda macken i samarbetat med Rejmyre Byaråd. Under augusti månad gästar de med en temporär ”redaction” och samlar material till en alternativ guide om Rejmyre. Insamlandet av material sker I samarbete med thailändska konstnären Suwanee Laimanee som bjuder in Rejmyreborna till att smaka på thailändsk mat och massage.
Raketa is a network of artists and cultural practitioners with their base in Stockholm who works internationally from Norrland to Thailand. They have participated in Rejmyre Matters since 2007 building on relations with locals to learn, question history and produce in collaboration. Inviting local participants to respond they collect and hear what Rejmyre is and make this into an alternative guide. For this summer in Rejmyre they have invited Suwanee Laimanee to provide Rejmyre locals and visitors with Thai food and massage.
4. Lucky Leone
Unguided (Return to Sweden) / På egen hand (Tillbaka till Sverige)
blandade tekniker och video/mixed media and video
Lucky Leone bor i Providence, Rhode Island och understryker vikten av humor och berättande i sitt arbete, Lucky arbetar i många medier (bl.a. skulptur, video, måleri) och har en MFA både från Rhode Island School of Design och från San Diego State University. Lucky har deltagit i otaliga utställningar, främst på akademiska gallerier och museum.
På egen hand (Tillbaka till Sverige) är en berättelse baserad arbete avsett att placeras i Rejmyre's antikaffär. Den består av en liten tv och ett handgjort modellflygplan I balsaträ. Byggsatsen till flygplanet upptäcktes i Leone's studio vid en flytt. Kittet hade inga instruktioner och Lucky satte ihop det så gott han kunde. Berättelsen som visas på den lilla tv´vn handlar om den blinda processen att sätta ihop planet och dess resa till Sverige.
"Min upplevelse är att världen är en allvarlig och tragisk och slutligen humoristisk plats. I mitt arbete frågar jag mig varför folk (inklusive jag själv) gör vad de gör och varför saker och ting i världen är som de är. Verken och déerna är allvarliga och omsorgsfullt genomtänkta samtidigt som de lättas upp av ett sinne för humor."
Speciellt tack till Stefan och Rejmyre Antik för samarbetet med att visa Lucky’s verk.
Lucky Leone is an artist who lives in Providence, Rhode Island. Stressing humor and storytelling in his work, Lucky works in many media (sculpture, video, painting). Lucky Leone received an MFA both from the Rhode Island School of Design and from San Diego State University and has exhibited widely, mostly in academic galleries and museums.
Unguided (Return to Sweden) is a story based work intended to be placed in Rejmyre’s Antik Shop. It consists of a small television, and a hand-made balsa airplane. The airplane kit was discovered in Leone’s studio after a move to a new location. The kit had no instructions and Lucky assembled it the best he could. The story displayed on the television monitor elaborates on the blind assembly process and the plane’s trip to Sweden.
“My experience is that the world is a serious, tragic and ultimately humorous place. My work looks at the world and questions why people (including myself) do what they do, and why things in the world are the way they are. The ideas and works contain careful thought, eased by a sense of humor.”
Special thanks to Stefan at Rejmyre Antik for hosting Lucky’s work.
5. Frida Fjellman
Top show blood lines
glas, neon, trä/glas neon, wood
Frida Fjellman har under ett tiotal år varit aktiv med utställningar och utsmyckningar både i Sverige och utomlands. Hon gick ut Glas och Keramik Konstfack1998 och har sedan dess kontinuerligt arbetat med frågor som rör inlärda åsikter och estetiska värderingar.
”Mitt arbetet handlar till stor del om objekt och saker. Och vår syn på saker. Jag intresserar mig för prylar, det offentliga eller privata rummet och det vi väljer eller inte väljer att omge oss med. Det är något lite läskigt med en seriös figurativ avbildning och det fascinerar mig. Om det dessutom är en avbildning av något vi tycker om avfärdas den lätt som banal eller vulgär. Beror det på vad som tidigare gjorts inom konsthistorien och prylvärlden eller är det vårt förhållningssätt som skapar problematiken?”
Frida Fjellman visar ett par objekt från sitt senaste projekt Top show blood lines där hunden står i fokus. Verken har integrerats i antikaffären där de ställs öga mot öga med den prylvärld som Fjellman intresserar sig för.
Speciellt tack till Stefan och Rejmyre Antik för samarbetet med att visa Fridas verk.
Frida Fjellman has been active as a craft-artist in exhibitions both in Sweden and abroad for over ten years. She graduated from the Glass and Ceramic Department of Konstfack in 1998 and has continuously worked on issues related to our inbuilt views and aesthetic values.
"My work is largely about objects, things and our view of things. I am interested in gadgets, the public or private space and what we choose or choose not to surround ourselves with. There is something a little creepy about a seriously made figurative sculpture and it fascinates me. If it creates an image of something we like, it is easily dismissed as banal or vulgar. Is it because of what was previously made in art history and the world of things, or is it our approach to it that creates the problem? "
Frida Fjellman is showing two pieces from her latest project Top blood lines where the dog is in focus. The pieces have been integrated into the antique shop where they are eye-to-eye with the world of things that Fjellman takes an interest in.
Special thanks to Stefan at Rejmyre Antik for hosting Frida’s work.
6. IC98
Theses on the Body Politic (Shadows)
digital animation 45 min
Animated by Heikki Sillanpää and Markus Lepistö
Music by Harri Kerko
Theses on the Body Politic (The Descent)
digital animation 06'11 min
Stereo sound Music by Marko Laine
IC98 är en konstnärsgrupp från Finland som består av Patrik Söderlund och Visa Suonpää. Gruppen realiserar ofta sina projekt som kollaborationer, teckningar, animationer och böcker. Målen inte programartade och meddelanden är inte heller entydig - tvärtom, de är i ständig rörelse mot ett möte av idividuell intuition och ömsesidigt förståelse - det ideala är ett fritt utrymme för eftertanke. IC-98 är intresserade av händelser som inte har ägt rum, fantastiska förbindelser mellan saker, heresies och fria tankesystem, förekomsten av historien i det dagliga livet, kroppens politik, sociala formationer och arkitektoniska konstruktioner, kontrollmekanismer och tekniker för att fly dem.
IC98 visar de två digitala animationer (som är dvd-versioner av orginalen) i den gamla keramikstudion i Rejmyre. Detta är tredje året i rad som IC98 deltar i Rejmyre Matters. Animationerna är delvis inspirerade av landskapet här i trakten och löst baserade på Pentti Haanpää's bok "Husbönderna och deras skuggor".
IC98 is an artist group from Finland consisting of Patrik Söderlund and Visa Suonpää. The group aims to realize its objectives typically through collaborations, drawings, animations and books. Their objectives are not dogmatic, nor are their messages movements towards the intersections of individual intuition and mutual agreements – the ideal is a free space of thought. IC-98 is interested in events, which did not take place, fantastic connections between things, heresies and pure systems of thought, the presence of history in everyday life, the body politic, social formations and architectural constructions, control mechanism and techniques of escaping the.unequivocal.
IC98 are in their third year of participation in the Rejmre Matters project, having visited Rejmyre with the first residency group. They are showing two digital animations (that are dvd versions of the HD-original) in the old ceramic studio in Rejmyre. The animations are partly inspired by the landscape here and loosely based on Pentti Haanpää's novel "Isännät ja isäntien varjot" (1935).
7. Benjamin Slotterøy
Rejmyre Matters - Work in progress
glas, bilder på overheadflilm
glass, images on transparancies
Benjamin Slotterøy är glaskonstnär från Norge och utbildad på Konstfack i Stockholm, Edinburgh College of Art and Design i Scotland och Glasskolan i Kosta.
”I projektet fick jag tillträde till hembygdsföreningens fotoarkiv i Rejmyre.
Jag har skapat ett verk som är tillägnat alla de som på ett eller annat sätt känner någon slags utanförskap i ett litet samhälle. En collage av fotografier som ligger mellan flera lag av planglas, de olika lagren symboliserar flera generationer där nutiden har blandats samman med dåtiden. Några av fotografierna är avbildningar av tider när samhället präglades av framtidstro, när glasbruket var ett stort och viktigt företag med flera hundra arbetsplatser. De kontrasterande element som är intagna i verket är inte just typiska för Rejmyre. Motsättningarna som dessa element skapar kan antyda hur världen utanför ändå har påverkat samhällets invånare, impulser som även i det lilla samhället oundvikligen och omärkbart skapar nya förhållningssätt, tankar och idéer.
Speciellt tack till Hembygdsföreningen Gamla Rejmyre för att de delat med sig av sin kunskap och gett tillgång till sina arkiv.
Benjamin Slotterøy is a glass artist from Norway and educated at Konstfack in Stockholm, Edinburgh College of Art and Design in Scotland and Glasskolan in Kosta.
"For this project, I was given access to the Rejmyre historical association's photographic archives. I have created a work that is dedicated to all those who, in one-way or another, feel some kind of alienation in a small community. A collage of photographs that are among several sheets of glass, the different layers symbolize several generations in which the present has been mixed with the past. Some of the photographs are images of a time when society was characterized by belief in the future, when the glassworks was a large and important company with several hundred jobs. The contrasting elements that are contained in the work are not just typical of Rejmyre. The controversy that these elements create can suggest how the outside world affects all of society's inhabitants; inevitably and intangibly creating new attitudes, thoughts and ideas.
Special thanks to the Gamla Rejmyre Historical Society for sharing their knowledge and archives.
8. Stina Opitz
GUDFADERN / THE GODFATHER
glas, plast, metall/glass plastic, metal
Stina Opitz är en av Östergötlands mest väletablerade konstnärer med otaliga stora utställningar bakom sig både i Sverige och utomlands.
”Min ”kristallkrona” har jag döpt till GUDFADERN Den består av tusentals prismor, dels äkta från olika epoker och i olika stilar inköpta på loppmarknader, dels av uttjänta vardagsföremål från överflödssamhället. Jag ville att GUDFADERN skulle vara illusorisk så att den på långt håll utger sig för att vara äkta. Formen har jag lånat från ett par kristallkronor som fanns i mitt barndomshem och som min mamma hyste stor kärlek till. En gång om året sänktes de ned för rengöring och hon tvättade prisma för prisma i brännvin. Jag minns blänket och glittret när de hivades upp igen. Och klirret. Och mammas sorg när jag inte ville ha någon av dem.
Det är lätt att få dubbla känslor inför en kristallkrona. Kitschig och pompös. Och symboltyngd. Därtill myten om kristallen genom vilken man kan se in i framtiden.
Trots eller p g a detta: lusten att göra min version tog till slut över och så blev ”GUDFADERN” till. Tack till Rejmyre Mässings bruk och Rejmyre Antik, som bidragit med några av prismorna. Och till Rejmyre Glasbruk som lämnat plats för installationen.
Stina Opitz is one of Östergötland most well-established artists with numerous major exhibitions behind her both in Sweden and abro
I have named my " chandelier THE GODFATHER. It consists of thousands of real prisms from different eras and in different styles, purchased at flea markets as well as left over objects from consumer society. I wanted THE GODFATHER to give the illusion of being an authentic glass chandelier from afar. I have borrowed from a couple of crystal chandeliers from my childhood that my mother had great love for. Once a year they were taken down for cleaning, and she washed prism by prism in alcohol. I remember the glare and glitter when it was raised up again; and the klinking; and my mother's grief when I did not want to have any of them.
It is easy to get ambigious feelings about a crystal chandelier. kitschy and pompous, with great symbolic weight. There is also the myth of the crystal through which one can see into the future. Despite or because of this: the desire to make my own version was finally overtook me and so the GODFATHER came about.
Special thanks to Rejmyre Mässingsbruk and Rejmyre Antique, who contributed with some of the prisms and to the Rejmyre Glasbruk who offered their space for the installation.
9. Daniel Peltz
Turistinformation/Tourist Information
videoloop 10 min/looping video 10 min
Daniel Peltz är en konceptuell konstnär som ofta arbetar med film och video-teknik. Han har ett särskilt intresse i ratt använda befintliga media infrastrukturer [såsom video system installeras av turistbyråer] genom intervention, etnografi och performance-metodik. Han bor i Pawtucket, RI, där han är professor på institutionen för Film/Animation/Video på Rhode Island School of Design. Detta är tredja året som Daniel deltar i Rejmyre Matters.
"När jag går till turistbyrån, hittar jag aldrig vad jag letar efter. Denna video är tänkt att erbjuda ett alternativ till det glättig flödet av fantasier om platser och resor. Men den är inte endast menad att penetrera eller kritisera det glöttiga, utan mer att omslutas av det.
Initialt har det har varit en svår sommar för mig i Rejmyre i år. När jag behövde komma bort tog jag tillflykt sjöarna eler kollektionen av videoband hemma i huset i Kalbo. Videon som jag visar på turistbyrån böjade med att jag låg i sängen och höll min lilla kameran över mitt huvud och att härma den intagande, mordiska sociopat som spelas av Martin Sheen i Terrence Malik's 1973 film Badlands. Jag följed en linje därifrån, plockade upp bitar och fragment av samtal eller missförstådda konversation som jag hört under mitt besök i Rejmyreområdet. Det är information från turister, det är information till turister, det är turistad information, turistinformation."
Videon är en av flera verk som kommer att utvecklas under Daniel´s tid i Rejmyre. De resterande verkaen kommer att utvecklas utifrån samtal med de anställda på turistbyrån. Jag vill tacka dem för att de varit så trevliga, öppna och flexibla när de berättat om sit arbete och sitt liv i Rejmyre.
Daniel Peltz is a conceptual artist who frequently works with film and video technologies. He has a particular interest in repurposing existing media infrastructures [such as the video systems installed by tourist offices] through intervention, ethnographic and performance methodologies. Daniel lives in Pawtucket, RI where he teaches as an Associate Professor of Film/Animation/Video at the Rhode Island School of Design. This is his third year participating in the Rejmyre Matters project.
“When I go to the tourist information office, they never have what I'm looking for. This video is meant as a subtle disturbance in the glossy flow of fantasies of place and travel. It is not meant simply to penetrate or critique the gloss but more to wrap myself in it, to attempt to locate myself inside the gloss. It’s been a hard summer for me in Rejmyre, internally. When I needed an escape I took refuge in the lake or the collection of VHS movies in the house in Kalbo. The video on display in the tourist office began lying in bed, holding my small camera over my head, channeling the endearing, murderous sociopath played by Martin Sheen in Terrence Malik’s 1973 film Badlands. It followed a line from there, picking up bits of overheard or misunderstood conversation over the course of my visit to the Rejmyre area. It is the information of a tourist. It is the information of tourists, it is information for tourists, it is touristed information, tourist information.
The video is one piece in an ongoing exploration, the remainder of the works will come out of my conversations with the tourist bureau staff. I’d like to thank them for being so kind, open and flexible in discussing the work and their lives in Rejmyre.”
10. Sissi Westerberg
Connections VII
elsladdar, akryl/electrical cords, acrylic
Sissi Westerberg, utbildad på Konstfack i Stockholm är numera bosatt och verksam i Kalbo, Rejmyre och i USA. Hennes bakgrund är inom smyckekonst och metallformgivning, men numera jobbar hon mest med skulptur och olika plastmaterial. Kroppen och längtan tillbaka till det naturliga och mänskliga är ett återkommande tema i Sissi’s verk.
”Jag är intresserad av miljöer som lämnats åt sig själva och inte använts under en tid. Kanske börjar saker växa och röra på sig när vi inte ser… Mycket av det som vi använder och omger oss med i vår vardag är industriproducerat och mer eller mindre livlöst utan någon koppling till varken människan eller naturen. Här har vardagsföremålen fått mer kroppsliga drag, förökat sig och tagit över utrymmet.”
Speciellt tack till Rejmyre Byaråd för att de ställer sin lokal till förfogande.
Sissi Westerberg was trained at the Konstfack School of Arts Crafts and Design in Stockholm is now living and working in Kalbo, Rejmyre and the U.S. Her background is in jewelry art and metal work, but today she works mostly with sculpture, installation and various plastic materials. The human body and the desire to return to the nature is a recurrent theme in Sissi’s works.
"I am interested in environments that are left to themselves and remain unused for some time. Could it be that things begin to grow and move when we are not there to see... Much of what we use and surround ourselves with in our daily life is industrially produced and more or less lifeless, without any connection to either man or nature. Here, the everyday objects have developed some organic features, taken over the space and started to reproduce."
Special thanks to the Rejmyre Bylaråd for generously donating their space as a site for this installation.